Kutatócsoportok
Motiváció és Tanulás Kutatócsoport
Lénárd László (egyetemi tanár) E-mail: laszlo.lenard@aok.pte.hu
Tel.: +36 (72) 536-000 (ext: 36432)
kisérletek célja

A kutatások célja központi idegrendszeri limbikus struktúrák szerepének vizsgálata az éhség és jóllakottság mechanizmusaiban, a tanulási-megerősítési és memóriafolyamatok szabályozásában. Különböző magatartási paradigmákban vizsgáljuk monoaminok, orexigén és anorexigén peptidek, valamint a jutalmazási-megerősítési folymatokban szerepet játszó neuropeptidek és a monoamin – neuropeptid interakciók hatásait. Extracelluláris egysejtelvezetéssel kombinált neurokémiai kísérletekben, valamint tetród technológiával, instrumentális kondicionálás során tanulmányozzuk az idegsejtek aktivitásváltozásait. A kísérletek eredményei hozzájárulhatnak az éhség motiválta és az addiktív magatartás, valamint a memória kialakulás és a memória konszolidáció folyamatainak feltárásához és az ezekkel kapcsolatos humán patológiai folyamatok jobb megértéséhez.

Klinikai relevanciák

Az eredmények hozzájárulhatnak az evészavarok (bulimia, elhízás, anorexia nervosa) pathomechanizmusainak feltárásához, és új, szatiációs hatású target molekulák kidolgozásához, Az alkalmazott állatmodellek (MAM17 skizofrénia és Parkinson állatmodell) és magatartási paradigmák (helypreferencia, szorongás és memória tesztek) preklinikai gyógyszervizsgálatokra alkalmasak. További klinikai kollaborációkat tervezünk neuropszichológiai tesztek és fMRI módszerek alkalmazásával elhízottakon és anorexia nervosában szenvedő betegeken.

Metodikák
Active and passive avoidance test
Conditioned taste aversion
Conventional histology
Direct intracerebral microinjection
Elevated plus maze test
Feeding, drinking and body weight measurements
Field potential recording method
Glucose tolerance test
HPLC measurements
Immunohistology
Instrumental conditioning
Manganese-enhanced magnetic resonance imaging (MEMRI)
Microdialysis and reverse microdialysis
Multibarrel microiontophoretic and micropressure methods
New object recognition test
Open-field teszt
Place preference and avoidance test
Radial maze test
Sztereotaxikus műtéti technika
Tetrode technology
Reprezentatív publikációk
Hemokinin-1 mediates anxiolytic and anti-depressant-like actions in mice. Borbely E., Hajna Z., Nabi L., Scheich B., Tekus V., Laszlo K., Ollmann T., Kormos V., Gaszner B., Karadi Z., Lenard L., Paige C.J., Quinn J.P., Szolcsanyi J., Pinter E., Keeble J., Berger A., Helyes Z.
Brain, Behavior, and Immunity (2017/59: 219-232. )
DOI | PubMed | Scopus
Neuronal coding of auditory sensorimotor gating in medial prefrontal cortex. Toth A., Petyko Z., Galosi R., Szabo I., Karadi K., Feldmann A., Peczely L., Kallai V., Karadi Z., Lenard L.
Behavioural Brain Research (2017/326: 200-208.)
DOI | PubMed | Scopus
Role of D2 dopamine receptors of the ventral pallidum in inhibitory avoidance learning. Lenard L., Ollmann T., Laszlo K., Kovacs A., Galosi R., Kallai V., Toth A., Kertes E., Zagoracz O., Karadi Z., Peczely L.
Behavioural Brain Research (2017/321: 99-105.)
DOI | PubMed | Scopus
Substance P and neurotensin in the limbic system: The roles in reinforcement and memory consolidation. Lenard L., Laszlo K., Kertes E., Ollmann T., Peczely L., Kovacs A., Kallai V., Zagoracz O., Galosi R., Karadi Z.
Neuroscience and Biobehavioral Reviews (2018/85: 1-20.)
DOI | Scopus
The MAM-E17 schizophrenia rat model: Comprehensive behavioral analysis of pre-pubertal, pubertal and adult rats. Kallai V., Toth A., Galosi R., Peczely L., Ollmann T., Petyko Z., Laszlo K., Kallai J., Szabo I., Karadi Z., Lenard L.
Behavioural Brain Research (2017/332: 75-83.)
DOI | PubMed | Scopus
Kutatást támogatja

Supported by EFOP-3.6.1-2016-00004, University of Pécs, Medical School (PTE ÁOK PD-2-16-06) the European Union and the State of Hungary, co-financed by the European Social Funding the framework of SROP-4.2.4.A/2-11/1-2012-0001 ‘National Excellence program of the Ministry on Human Capacities, the ÚNKP-16-3-III New National Excellence Program of the Ministry of Human Capacities and the Hungarian Academy of Sciences.